Patientsäkerhet samt rapportering och utredning av vårdskador enligt PSL (lex Maria)
TID OCH PLATS
Den 20 november 2024 kl. 09.00 – 16.00.
Webbutbildning på Teams.
MÅLGRUPP
Utbildningen riktar sig till alla som berörs av eller har ett ansvar för kvalitetsarbetet i kommunal hälso- och sjukvård: förvaltningschefer, verksamhetschefer enligt HSL, enhetschefer, MAS, MAR, utredare av inkomna rapporter, kvalitetsutvecklare m.fl.
Möjlighet finns för deltagarna att innan utbildningsdagen skicka in egna frågeställningar som kommer att besvaras under dagen.
AVGIFT
Avgiften för utbildningen är 3 450 kr per deltagare exklusive moms.
I avgiften ingår dokumentation samt möjlighet för deltagarna att efter utbildningen ställa kortare följdfrågor som knyter an till utbildningens innehåll.
FÖRELÄSARE
Lea Reinholdsson, verksamhetschef Kommunlex.
PROGRAM
Avvikelsehantering och rapportering av vårdskador
– Kraven på utredning av vårdskador och risker för vårdskador i patientsäkerhetslagen (PSL).
– Socialstyrelsens föreskrifter om vårdgivares systematiska patientsäkerhetsarbete.
– IVO:s föreskrifter om lex Maria.
– Vad betyder det att alla som utför uppgifter enligt hälso- och sjukvårdslagen ska bidra till hög patientsäkerhet?
– Vad innebär att verksamheten är av god kvalitet?
– Vad menas med avvikelse, vårdskada och allvarlig vårdskada inom hälso- och sjukvård.
– Hur kan man bedöma om vårdskadan eller risk för vårdskadan är allvarlig (lex Maria)?
– Vad gäller när andra vårdgivare avviker från kravet på god vård?
– Gränsdragning mot avvikelser som ska hanteras enligt lex Sarah eller andra författningar.
Ansvarsfördelningen mellan verksamhetschef, MAS, MAR och personal inom vård och omsorg
– Ansvarsfördelning inom kommunal HSL.
– Vårdgivarens ansvar för information, utredning och rutiner.
– Verksamhetschef HSL, MAS och MAR – ansvarsfördelning och roller.
– Personalens lagstadgade ansvar för patientsäkerheten m.m.
Rapportmottagande och utredning
– Synpunkter på val av rapportmottagare och utredare.
– Lämpliga rutiner och former för rapporteringen m.m.
– Utredningens struktur och innehåll.
– Utredning av händelseförloppet – hur långt ska man gå?
– Vad ska enskild patient informeras om?
– Enskilds samtycke vid kontakt med andra huvudmän.
– Utredning av rapport som gäller patienter med nedsatt beslutsförmåga.
– Värdering av patientens och personalens uppgifter i utredningen.
– Anhörigas, gode mannens och förvaltarens roll i utredningen.
– Hantering av motsägelsefulla uppgifter om en händelse.
– Kartläggning av orsakerna till det inträffade.
– Tillvägagångssätt för identifiering av åtgärder för att förhindra att något liknande inträffar igen.
– Uppföljning av åtgärder, egenkontroll och riskanalys enligt SOSFS 2011:9.
– Särskilt om allvarliga vårdskador eller risk för allvarliga vårdskador.
– Diarieföring och dokumentation i ärenden enligt PSL.
Patientsäkerhet vid utförande av delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter
– Patientsäkerhet vid utförande av delegerade hälso- och sjukvårdsuppgifter.
– Icke legitimerade personalens ansvar för patientsäkerhet.
– Vilken roll har chefen för personal som utför delegerade uppgifter?
Särskilt om klagomål och synpunkter
– Klagomål och synpunkter från patienter, närstående eller andra – vad gäller enligt Socialstyrelsens kvalitetsföreskrifter samt 11 kap. 2a § patientlagen?
– Skillnader mellan utredning av klagomål och hantering av medborgarsynpunkter.
– Hantering av klagomål och synpunkter som indikerar vårdskador eller risk för vårdskador.
Övriga frågor som tas upp av deltagarna – diskussion och svar
ANMÄLAN OCH BEKRÄFTELSE
Anmälan ska vara Kommunlex tillhanda senast 2025-11-19. Bekräftelse skickas till anmälda deltagare.
AVANMÄLAN
Anmälan är bindande. Vid avanmälan eller vid uteblivet deltagande debiteras hel kursavgift. Anmäl gärna en ersättare vid förhinder.
INFORMATION
För övrig information eller vid frågor kontakta kursadministration på
telefon: 08-20 33 51 eller e-post: kurser@kommunlex.se.